Tuesday, September 9, 2014

Aku Juga Manusia


Ku termenung seorang diri,
Ku menangis di sebalik sepi,
Ku mencari cebisan memori,
Yang ku namakan misteri.

Ku tertawa mendengarnya,
Ku mengerti aku siapa,
Ku tak peduli sebenarnya,
Apa yang kau ada.

Jangan kau menilai dari rupa,
Kerna semuanya milik Dia,
Hati ini akan ku jaga,
Kerna ku hanya manusia biasa.

-Aku Juga Manusia, Amir Jahari-

Aku bukan 'penggila' muzik, aku cuma 'penggila' karya seni.
Kalau ada lagu cinta, aku tujukan cinta itu pada Dia.
Pengertian rasa kita berbeza.
Adakala kata-kata itu kebetulan 'terkena' pada kita.
Cuma kita tak tahu bagaimana nak diluahkan.
Nah! Sudah ada yang menulis mengenainya.
Maka, senyumlah sendirian dalam hati.

Tak cantik tak mengapa,
Tenang tak dipandang sesiapa.
Tapi sayang, kita ini lebih suka sentiasa dipandang dan diperhatikan...

Dengan rupa kita cari kekayaan,
Dengan rupa kita cari kemegahan,
Dengan rupa kita cari kebahagiaan..
Konon..

Sedang kita lupa, rupa itu ujian,
Sedang kita lupa, rupa itu dari Tuhan.
Sedang kita lupa, rupa itu untuk disyukuri,
Sedang kita lupa, yang mencantikkan kita itu Allah yang Maha Sempurna.

Jangan menilai dari rupa~



No comments:

Post a Comment